Hvordan laver man en hjemmeside i WordPress?

1. Vælg et domænenavn

Første trin er at vælge et domæne navn. Hvis du vil lave en hjemmeside, der fremstår professionel og vil rangere højt i Google's søgeresultater, skal du have dig et unikt domæne. Dvs. et site der hedder f.eks. ditsite.dk og ikke ditsite.wordpress.com.
Har du en professionel virksomhed, som dit WordPress site skal tilknyttes, vil det være nærliggende at vælge et domæne navn der hedder det samme som dit virksomhedsnavn.
Ønsker du ikke at bruge dit virksomhedsnavn, eller har du en virksomhed, der sælger flere forskellige services eller produkter, kan der også være en strategisk fordel i at vælge et domænenavn, der indeholder dit primære søgeord. Fx. businesscoach.dk eller danishdesign.com osv.
Ved at vælge et domænenavn, der indeholder dit primære produkt og søgeord, giver du Google et stærkt signal om at du har ekspertise lige netop inden for f.eks. business coaching eller hvad din primære service eller dit produkt er.
Det vil give dig en fordel hvis du gerne vil rangere højt for 'business coach' søgeord. Domænenavn med et såkaldt profitabelt søgeord, vil i reglen være dyrere end et virksomhedsnavns søgeord. Du kan se om dit foretrukne domænenavn er ledigt og registrere dit domæne på one.com

2. Registrer dit domæne på et web hotel (web host)

Det næste skridt for at få din WordPress hjemmeside op at køre er at registrere din hjemmeside på et web hotel. Et web hotel er en web hosting server, der sørger for at din domæne knyttes sammen med den data du uploader på dit nye wordpress site (dine web sider, dine billeder og videoer).
Derudover sørger din web hosting server for at din nye hjemmeside kan tilgås på en DNS-adresse fra hele verden.
Praktisk taget vil det sige at du får en offentlig web adresse, der kun tilhører dig, f.eks. http://www.ditdomæne.com, der kan tilgås fra en hvilken som helst webbrowser.
De fleste web hosting services tilbyder webhotel og WordPress installation i én og samme pakke, hvilket gør at du ikke behøves at gå ind og oprette en WordPress konto først og så knytte det til dit nyindkøbte domæne.
Fordelen ved at vælge en web hosting løsning som f.eks. one.com, er at de tilbyder WordPress opsætning og web hotel i ét-kliks-installation, så i det øjeblik du har registreret dit domæne på et af deres webhoteller, er dit wordpress site automatisk sat op med brugernavn og login, og du kan med det samme begynde at opsætte din nye wordpress hjemmeside og lægge indhold op.

3. Planlæg og producér dit hjemmeside indhold

Hvis du allerede har dine hjemmesider tekster, billeder og andet indhold klar, kan du springe hurtigt videre til trin 4, eller læs videre her.
At planlægge dit indhold for din nye wordpress hjemmeside, er en vigtig strategisk øvelse. Før du går igang med at planlægge dine tekster, bør du identificerer hvilke trafikkilder, du ønsker at satse på. Det er ikke nok bare at publicere en hjemmeside. Hvis du vil have værdi af din hjemmeside (og forhåbentilg gøre din hjemmeside til din indtægtskilde), skal du have nogen til at besøge den (generere leads). For succesfuldt at generere leads, bliver du nødt til at optimere din hjemmeside i forhold til den type trafik, du ønsker at satse på.
F.eks. ønsker du primært at satse på betalte klik fra f.eks. Google AdWords, Google Display Network (GDN) eller Facebook, bør du primært strukturere din nye WordPress hjemmeside i form af landings sider, dvs. sider der hver især kort præsenterer de væsentlige salgs pointer af hvert af dine produkter eller services, og har en klar og tydelig call-to-action knap, så du kan konverterer de klik du oftest betaler dyrt for hos Google.
Satser du derimod primært på gratis organisk trafik fra Google, bør du søgeordsoptimere din hjemmeside. I forhold til at planlægge indhold for organisk søgeordstrafik, betyder det, at du bør planlægge hver enkelt side i forhold til hver enkelt søgeord. Men hvor du når du planlægger landings sider for Google AdWords trafik eller GDN trafik, kan slippe afsted med relativt kort tekst og farvestrålende grafik, er organisk søgeords optimering en mere strategisk udfordrende opgave.
Det er her vigtigt at du kortlægger hver enkelt intention bag hver søgeord. F.eks. taler man om lav intention og høj intentions inden for typer af søgeord. F.eks. egner sig FAQ og blog artikler sig fint til såkalde lav intentions søgeord. Det kan f.eks. være 'hvad og hvordan' søgeordstyper. Hvorimod høj intentions søgeord, f.eks. 'bedste business coach Horsens' og lignende, hvor dit potentielle lead er langt fremme i hans købsparathed. Høj intentions søgeord kan bedre målrettes i form af produkt sider, der minder mere om en landings side, med en produkt beskrivelse og nogle effektive salg pointer.

4. Konfigurer din nye WordPress hjemmeside

WordPress er CMS system, der ved installation står klar som en basis ramme, du kan bruge til at opsætte din nye hjemmeside. Du kan godt bruge WordPress, som det fremstår ved installation, men det er god praksis at konfigurere sitet's primære indstillinger korrekt inden du går igang med at du costumize dit site.



En af de vigtigste indstillinger på din nye WordPress hjemmeside, er at opsætte dine permalinks. Dine permalinks definerer hvordan dine URLs kommer til at se ud. URLs er et andet navn for den navnet på hver enkelt webadresse for hver nye side du lægger på. Worpress default indstilling sætter nye URLs op som et parameter url, hvilket ikke er særligt hverken brugervenligt eller 'søgemaskine venlig', så uden at gøre for meget ud af hvilke alternativer, der findes, er den mest brugervenlige løsning at vælge indstillingen 'post name' for dine permalinks. Det betyder slet og ret, og hvis du opretter en ny side, som du kalder 'kontakt', kommer sidens URL til at se således ud www.navnetpådinhjemmeside.dk/kontakt og får en pæn og SEO venlig struktur, og ikke til at få en mærkelig parameter url, der ser ud noget i retning af: /?p=123.

5. Installér plugins

Det næste skridt, som vi anbefaler er at du installerer nogle basale plugins, der vil gøre din nye WordPress hjemmeside nemmere og mere brugervenlig at arbejde med og som vil sikre dig at du overholder loven om digital data indsamling.

De fleste WordPress plugins er gratis, og de hjælper dig blandt andet med at få din nye hjemmeside til at se pæn ud uden at du behøves have hverken CSS eller HTML kundskaber eller at komprimere dine billeder, så din nye hjemmeside ikke tager 10 sekunder om at loade hver enkelt side.

Plugins kan også hjælpe dig med at opsætte din hjemmeside i overenstemmelse med loven om data indsamling, som en hver hjemmeside ejer idag skal overholde. EU's data privatlivs politik indebærer blandt andet at du skal overholde en række krav, der betyder, at hvis du indsamler cookies, det være sig via Google Analytics, affiliate links eller andre data indsamlings former på din hjemmeside, skal enhver besøgende medgive sin samtykke før de bevæger sig ind på din hjemmeside. Det vil sige, at du skal have en pop up bar, der åbner idet, én bruger lander på din hjemmeside. Det kan dette gratis WordPress plugin hjælpe dig med at opsætte.

Det er svært at komme med en liste over præcis hvilke plugins, der er relevante for lige netop din WordPress hjemmeside, da det kommer an på hvilken type hjemmeside du er igang med at lave.
Derudover er det vigtigt at du ikke installere et utal af plugins, du ikke egentlig har brug for, da plugins ofte nedsætter din hjemmesides hastighed. Hver enkelt plugin kommer med en ordentlig kode blok, der loades (i baggrunden), hver gang en side på din hjemmeside loader. Derfor er vores råd at du særligt i starten kun installere de allermest nødvendige plugins.

Et par essentielle (og gratis) plugins, vi anbefaler at du installerer, som en start, før du starter med at begynde at uploade noget på dit nye WordPress site, er følgende:

  • GDPR Cookie Compliance Plugin til opsætning af de lovpligtige privatlivs beskyttelse og data indsamlings samtykke erklæringer.(EU krav)
  • Elementor Nem at bruge, intuitiv side redigerings værktøj (editor), der kommer med en lang række pre-designede templates, der gør det helt enkelt at opsætte professionelt udseende landings sider, FAQ sider, produkt sider, testimonial sider, kontakt/om os sider osv.
  • Yoast SEO plugin – et absolut must hvis du vil have din hjemmeside til at rangere højt på Google. Yoast kommer tilmed med et sitemap redigeringsværktøj. Meta boks redigerings værktøj, så du kan indsætte meta titel og meta beskrivelse på hver enkel side. Deruover kan du også bruge Yoast til at forbinde din Google søgekonsol konto til din nye hjemmeside.

Sådan installerer du et WordPress Plugin

sådan installerer du et wordpres plugin

Der er to måder du kan installere et WordPress plugin. Den første måde er at klikke på ’tilføj nyt’ under ‘Plugins’ sektionen ovre i din venstre menu bar, som du ser på billedet herover.  Her har du adgang til WordPress’ plugin’s plugin marked, hvor du kan søge på navnet på det plugin du søger. hvis du ikke leder efter et bestemt plugin, men leder efter alle plugins der kan løse et bestemt problem, kan du også søge efter f.eks. ‘button plugin’, ‘price list plugin’ osv. Det gode er at WordPress’ sorterer og rangerer plugins efter hvilke der har den højeste score blandt andre WordPress brugere. Du kan se alle anmeldelser, og derved sikre dig at du ikke installere et plugin, der er fuld af tekniske fejl eller forringer din hjemmesides hastighed. 

Den anden måde at installere et plugin på, er ved at downloade et plugin direkte fra udbyderens hjemmeside. Lad os sige, at du ønsker at downloade ‘Elementor’ redigeringsværktøj, istedet for at søge efter det på Elementor i WordPress plugin marked, som beskrevet ovenfor, kan du gå direkte ind på Elementor’s hjemmeside og hente plugin’et ned. Herefter går du tilbage til ’tilføj ny’ menupunktet under ‘plugins’ og klikker på ‘upload plugin’ som du ser oppe i øverste del af dit ‘plugin’ søgeside. 

For det meste vil du installere dit plugin via WordPress plugin marked, da det klart er det nemmeste, men der kan være enkelte tilfælde, hvor det giver mening at uploade et plugin.

1) Tilfælde hvor du har fået en privat web udvikler til at udvikle et custom plugin til dig. Det vil sige, det er et special udviklet plugin kun for dig, og som derfor ikke kan tilgås fra WordPress plugin marked.

2) Tilfælde hvor du har betalt for et plugin, du f.eks. bruger på et andet website, og vil undgå at betale for plugin’et 2 gange.

6. Installér dit WordPress tema

Et WordPress tema består af en css og html ramme, der bestemmer hvordan din nye hjemmeside ser ud. Din nye WordPress hjemmeside har et standard tema installeret, når du første gang logger ind på dig nye WordPress site. Det kan du i princippet nøjes med hvis du er skrap til CSS og HTML, og selv kan tilføje en masse custom code. Er du ikke helt så meget en haj til kodning, vil du dog hurtigt støde ind i helt del begrænsninger, hvis du nøjes med at beholde WordPress standard tema.
Er du ny ud i at arbejde med WordPress, og har et ønske om at ende op med en professionel udseende hjemmeside, som samtidig er nem at sætte op, anbefaler vi at du installerer Elementor plugin'et som beskrevet i forrige afsnit, og at du downloader Elementor temaet 'Hello', der giver dig en perfekt base at arbejde med.
Det bedste af det hele, er at både plugin og tema er gratis, og modsat andre plugins, har du masser af gratis features og templates til rådighed i gratis versionen. Du kan med andre ord fint opsætte en super skarp hjemmeside uden at betale en krone.

Oftest stillede spørgsmål

Jeps, WordPress er et såkaldt open source CMS system, og er gratis. Der er dog visse plugins, der er betalings plugins, eller fungerer i en premium og freemium udgave, og du derfor skal betale for, for at nyde godt af plugin’ets fulde funktionalitet.

WordPress tags en slags keywords, du kan bruge til at tagge en artikel. Tags kan bruges både til at søge på, hvis du ønsker at have en søgefunktion installeret på din nye Worpress hjemmeside. Tags hjælper dine besøgende med at finde relevant indhold, der passer til de søgeord, den besøgende søger på.

Derudover kan tags også bruges, til at tilpasse dine sidebar widgets. Fx. har du en blog kan du sætte en sidebar widget op, der kun viser andre artikler inden for samme kategori, som den artikel den besøgende allerede er inde at læse. 

Den overordnede forskel mellem sider og indlæg, er at de er formateret forskelligt. Indlæg er beregnet til et blog format, og er automatisk placeret på en undermappe, du selv kan vælge hvad skal hedde. Det kan f.eks. være ‘blog’, så ethvert nyt indlæg du publicerer kommer til at ligge under www.sitsite.dk/blog/ditindlæg.

Herimod er ‘sider’ beregnet  dine produkt eller service sider, dvs. dit statiske indhold. URL strukturen på ‘sider’ er www.ditsite.dk/dinside, med mindre du manuelt laver en særlig undermappe, du ønsker at lægge en side indunder.